dinsdag 20 maart 2012

Tervetuloa Kuopioon en sleeën in Helsinki

Ook deze blog is weer wat later - ik moest even wachten op een aantal foto's... Maar na een qua weer prachtige week, zijn Monika en ik vorig weekend afgereisd naar Kuopio. Zoals te lezen, is dit een stad in Oost-Finland, 4 uur reizen met de trein vanaf Helsinki. De treinmaatschappij had een aanbieding voor treinkaartjes, en zo besloten Monika en ik op de  maandag ervoor eigenlijk spontaan dat we dat weekend wilden gaan! We hebben een logeeradres gevonden via Couchsurfing, een website waarbij mensen hun bank/bed/logeerkamer aan reizigers aanbieden, gratis. Een heel leuk concept, en heel handig voor ons, ook al is het natuurlijk best een beetje spannend om bij wildvreemden terecht te komen... maar gelukkig waren onze hosts, Esmeray en Katri, heel aardig! 

We zijn op vrijdagavond aangekomen en hebben even gezellig gekletst met onze hosts. Daarna natuurlijk slapen en op zaterdag op tijd op om samen te ontbijten en vervolgens de stad te gaan verkennen! En die stad... tsja, er waren mooie en minder mooie dingen. Één van de mooie dingen was de Kauppahalli, deMarkthal. In de Markthal hebben we de plaatselijke delicatiesse geprobeerd: Kalakukko, vis in een broodje gebakken. Het was niet zo mijn ding, moet ik zeggen, maar het was leuk om typisch Kuopio-voedsel te proberen :-).
We passeerden ook een mooie kerk op weg naar het centrum en het stadhuis was mooi. Maar jammer was het wel, dat rond de pittorekse Kauppahalli en het stadhuis voornamelijk betonnen, vierkante, sfeerloze winkelcentra staan. Met daarin exact dezelfde winkels als in Helsinki, dus even leuk winkelen was het eigenlijk ook niet.

Detail van de Kauppahalli

Kalakukko

In de markthal

 De kerk

Esprit. New York, Paris...... Kuopio! 

Het stadhuis

Maar: de omringende natuur maakt een hoop goed! We zijn te voet richting Kuopio's hoofdattractie gegaan: de Uitkijktoren. 2 Km lopen, heuvelopwaarts. Daar aangekomen, wachtte ons al een mooi uitzicht, en een enorme schans voor skiërs! We zijn snel de toren in gegaan, om vanaf boven te kijken hoe de skiërs sprongen, pffff, dat zag er eng uit! Niet te geloven dat mensen op die manier hun leven wagen... ;-). Verder was het uitzicht ook spectaculair: nog steeds veel sneeuw (in Kuopio is de lente nog net wat minder tastbaar dan in Helsinki - en hier is het al niet heel overtuigend moet ik zeggen) en meren en veel naaldbomen... en natuurlijk de stad vanuit een ander perspectief!
We hebben in de uitkijktoren genoten van een kopje (dure!) koffie, in het roterende restaurant. Op die manier kwamen we steeds voor een ander raam langs, met een ander uitzicht... het hele rondje duurde ongeveer een uur, denk ik - het ging behoorlijk langzaam.
 
Onderweg.

Bushalte bedolven onder een hoop sneeuw. De bus rijdt alleen in de zomer...

 Uitkijktoren + huisje

Skilift met de skischans
 
 Mooi uitzicht vanaf de heuvel

Wij met het uitzicht

De skischans vanuit de uitzichttoren

 Kuopio vanuit de uitzichttoren


 Monika schrijft een kaart in het ronddraaiende restaurant.

In de avond hebben we weer een nieuwe Finse winter-ervaring beleefd: Winter swimming! Oftewel: naar de sauna gaan en badderen in het ijsmeer. Deze sauna was publiek - een ware sociale bijeenkomst met verhalen en grapjes etc - en er was een meertje ijsvrij gemaakt om in af te koelen (of te bevriezen...) tussen de sauna door. Esmeray en Katri waren mee (al sloeg Katri de sauna en het zwemmen over). We begonnen in het meertje, en ik was heel trots dat ik er tot mijn middel indurfde... en toen ging Monika er wel helemaal in. Dus na de sauna kon ik me niet laten kennen natuurlijk, en ging er helemaal in.. en Monika ging gezellig een rondje zwemmen. Baas boven baas, zullen we maar zeggen! Ik ben in ieder geval trots dat ik het gedaan heb, en het was eerlijk waar heel fijn! Nouja, in het ijskoude water zwemmen is niet zo fijn, hooguit grappig vanuit pure hysterie, maar het gevoel dat over je heen komt als je eruit stapt, met name als je de sauna weer ingaat... dat is echt heerlijk. Het is echt een oppepper voor je lichaam, en in de sauna weer lekker opwarmen is heel fijn en relaxed. Ik kan het iedereen aanraden, en vind het balkon bij de sauna in onze flat nu natuurlijk een lachertje... ;-)



Onze bijna-dood-ervaring, oftewel, het ijsmeertje

Op zondag startte onze dag eigenlijk wat later dan de bedoeling was, onder andere door een toffe film bij het ontbijt, maar we zijn weer lekker actief geweest! We zijn naar een groot meer gegaan, waar een aantal banen sneeuwvrij waren gemaakt om te schaatsen. Er was een route van 1, één van 2,2 en één van 7,4 km. Monika en ik hebben de route van 2,2 km eerst gewandeld, maar bij mij als echte Hollander stak de schaatskoorts op... Dus toen we terugkwamen, ben ik naar de schaatsverhuurboot gegaan, en heb voor het 'luttele' bedrag van 10,00 per uur (!) tourschaatsen gehuurd. Dit zijn schaatsen die een beetje op noren lijken, maar het ijzer zit niet vast aan de hiel van de schaats, zogezegd, hetzelfde idee als bij de ski's voor langlaufen - je moest de schoenen en de ijzers ook apart huren. Zo'n speciaal soort schaatsen wilde ik wel eens proberen! Het was heel tof om in 'de natuur' te kunnen schaatsen - tot dan toe had ik alleen maar op ijsbanen geschaatst en dan kun je alleen maar een rondje... ik miste dat gevoel van het in Nederland de sloot op stappen en hele routes kunnen schaatsen. Dus ik ben heel blij dat ik toch een dergelijke ervaring in Finland heb mogen beleven! :-)

Een molen en koek-en-zopie. Bijna Nederlands! Behalve dan dat ze hier met skistokken schaatsen.

Attributen die te huur waren.

 De speciale schaatsen :-)

Na het schaatsen en wandelen zijn Monika en ik koffie / warme chocolademelk gaan drinken en voor het eerst heb ik er ook taart bij genomen. Normaal gesproken doe ik dat nooit, omdat ik dat te duur vind (een stukje taart kost hier gemiddeld 5,00). Maar we waren 'op vakantie', dus het mocht! En het was heel lekker: chocolade-perentaart :-). Het was tegelijk een mooie afsluiting van ons reisje, want daarna hebben we onze bagage gehaald en zijn we weer in de trein terug gestapt. Het was een mooie rit, met prachtige besneeuwde landschappen als uitzicht, die we dit keer wél konden zien omdat het nog licht was :-).


 
Deze week was het op school heel interessant, omdat ik mee mocht doen aan een masterclass over Franse Barokmuziek, en dan met name hoe die muziek uitgevoerd werd: met bewegingen en gebaren wordt het verhaal van het recitatief of de aria uitgebeeld, eigenlijk als het ware geacteerd, omdat ook mensen die geen Frans spraken, het verhaal moesten kunnen begrijpen. We kregen elke dag allemaal een sessie van een half uur met twee docenten van de Sibeliusacademie, een zangdocente en een klavecimbeldocente die onderzoek hebben gedaan en nog steeds doen naar de uitvoeringspraktijk van Barokmuziek. De eerste dag was vooral gericht op de muziek (ik zong twee recitatieven + aria's uit Montéclair's cantate "Pan et Sirinx"), maar vanaf de tweede dag kwamen de bewegingen erbij en realiseerde ik mij: ooooohhh, dit is gewoon Diva-dag! :-D (De zangstudenten van het Utrechts Conservatrium weten waar ik het over heb!) Het werd er in ieder geval een stuk makkelijker van en de docenten waren heel enthousiasmerend en aardig, dus een goede basis voor leuke Masterclasses! Komende zaterdag hebben we een "Demonstratie" van de workshop, wat dus nadrukkelijk geen concert is (maar eigenlijk wel :-P). Het is de bedoeling dat we daar ons stuk uitvoeren, maar ook erbij vertellen wat we hebben gedaan in de workshop, en eventueel tekst declameren of meerdere versies laten zien van hetzelfde stukje. Ik ben heel benieuwd wat er precies gaat gebeuren, gelukkig hebben we nog een klein weekje om te oefenen!


En zondag heb ik opnieuw een nieuwe winterse ervaring opgedaan - waarschijnlijk de laatste van het seizoen, aangezien de lente hier ook begint te arriveren (het was vandaag toch zeker een graad of 4...). We zijn met een groepje huisgenoten (Monika, de Spaanse Raquel en Belgische Eline) en onze buurman Stash (Sloveens, net als Monika) wezen sleeën! Om eerlijk te zijn, had ik dat nog nooit eerder gedaan in mijn leven, en mijn vuurdoop was meteen vanaf de top van de heuvel in Kaivopuisto, waar ook de studenten hun slee-evenement hadden op Laskiaistiistai (zie deze post). Een flinke duw van Stash, en sleeën maar! Het was echt heel tof, ik heb echt lange tijd niet zó veel lol gehad! Het is eigenlijk ook wel een beetje eng, want het gaat best snel van zo'n hoge heuvel, en we hadden ook wel een aantal valpartijen, moet erbij gezegd worden... Mijn mindere moment was toen ik vanaf de heuvel over een klein bergje heen kwam en aan de 'voet' twee enorme kuilen aantrof, waar ik recht doorheen ging met grote snelheid... en stuiterend in mijn slee omviel... Auw... maar alsnog heb ik heel veel plezier gehad, en ergens is het best een prestatie om precies door de enige twee kuilen op de hele baan heen te gaan, toch? ;-)  


Actiefoto van Monika en mij op slees (alle foto's van het sleeën zijn gemaakt door Raquel)


Actiefoto van mij op de slee

Het uitzicht was ook niet slecht


Een paar groepsfoto's. Van links naar rechts: Raquel, Eline, ik, Monika, Stash


Ik hoor heel goede verhalen over het weer in Nederland op het moment. Zoals jullie zien, zit ik nog lekker in de sneeuw... maar het is toch écht lente volgens de Finnen (gister sneeuwde het nog ;-). Geniet allemaal van jullie mooie weer! (nee, ik ben echt niet jaloers...)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten