De lente is nu eindelijk echt hier! Op het moment is het grijs en grauw, dus echt veel van de lente merken doe ik nu niet, maar afgelopen zondag en maandag was het weer heel mooi en ik heb de eerste lentebloemetjes gezien! Dus nu is het wat mij betreft officieel :).
Vorig weekend ben ik dus in Joensuu in het oosten van Finland geweest, om mijn vriendin Arnette te bezoeken, een Duitse uitwisselingsstudente daar die ik heb ontmoet op de zomercurus Fins. Een van de aangename verrassingen toen we uit Riga terugkwamen, was dat bijna alle sneeuw in Helsinki was gesmolten! Ik was dan ook wel enigszins teleurgesteld dat ik op de 5 uur durende treinreis naar Joensuu steeds meer sneeuw zag naar mate ik oostelijker kwam. En inderdaad, in Joensuu was alles nog volop besneeuwd, hoewel daar toch ook wel duidelijk de lente begon: er waren vogels te horen en volgens Arnette was er eerst nog veel meer sneeuw.
Maar ondanks de sneeuw (die ik ergens stiekem toch ook wel leuk vond) heb ik een heel fijn weekend gehad in Joensuu!
Ik kwam op vrijdagavond aan en het tripje begon goed: na het eten gingen we naar de sauna en ijszwemmen! We zijn wel 4x in het ijsmeer geweest, ik ben heel trots op ons. Het was heel fijn - hoe bizar dat ook klinkt!
Daarna hebben we nog gezellig een Finse film gekeken en zijn we gaan slapen. De volgende dag zijn we bijtijds opgestaan, om uitgebreid te ontbijten en te wandelen richting het centrum van de stad (ongeveer 45 min wandelen, denk ik). In de stad hebben we een beetje rondgekeken, ik heb zowaar een uur gestudeerd in de bibliotheek (was heel trots op mezelf) en we hebben gegeten in de kantine van de universiteit. Ook heb ik het stadhuis vanbinnen gezien. Aan het eind van de middag gingen we weer terug naar Arnette's kamer, omdat we 's avonds naar een gekostumeerd verjaardagsfeestje zouden gaan.
Arnette en ik op onze wandeling!
De rivier was nog bevroren...
Hoe vaak krijg je nou de kans in je leven om gezellig op een bankje te zitten met een wolf?
Arnette en ik met de wolf (enigszins verstopt)
Uiteindelijk kwam het er, na een middagdutje, een kop koffie en het bakken van kaneelbroodjes natuurlijk op neer dat we nog 15 minuten hadden voor ons kostuum. We hebben dus lukraak wat uit de kast van Arnette moeten trekken en daarna gingen we snel weg. Uiteindelijk bleek op het feest natuurlijk dat de helft van de gasten niet verkleed was... zucht. Zelfs een van de twee meisjes die het feest organiseerden was niet verkleed... Maargoed, het was alsnog leuk en ik heb veel leuke mensen ontmoet daar!
Op zondag hadden we weer een heerlijk ontbijt van Arnette, en daarna hebben we een mooie boswandeling gemaakt, in de sneeuw. Joensuu ligt middenin de bossen en overal zie je dat: ik had constant het gevoel dat ik op vakantie was met de bossen en bomen die ik overal zag! Het is dan ook niet verwonderlijk dat de grootste faculteit van de universiteit "Forestry" is: bosbouwkunde. Ze hadden een mooi gebouw, anders dan de rest, bekleed met boomstammen.
Na onze wandeling hebben we eigenlijk een gezellig en lekker lui middagje gehad, totdat ik rond 18.15 weer de trein terug moest hebben naar Helsinki. Al met al was het een zeer geslaagd weekend!
En sinds ik terugben, heb ik het dus vooral druk gehad met school.
We hebben in het gebouw van het Conservatorium een Leikkikoulu zitten, een Speelschool, waar kleine kinderen muziekleshebben. Dat begint al vanaf 1 jaar. Ik was heel benieuwd wat ze daar precies met de kinderen doen; ik geloof niet dat wij zoiets in Nederland hebben?
Ik ben in ieder geval een aantal lessen gaan kijken, een les met 3-en 4-jarige kinderen, een les met 1-jarigen met ouders en een les met 5-jarige kinderen. Het was heel leuk en interessant om eens te kijken hoe dat gaat, en wat een engelengeduld en energie moet de juf hebben! Het lijkt alsof het alleen maar spelen met kinderen is, en dan met muziek als uitgangspunt: vooral veel liedjes zingen, spelletjes doen waarbij de kinderen zelf een eenvoudig instrument zoals koebel bespelen, spelletjes met bewegen op muziek en spelletjes terwijl er muziek speelt. Maar de kinderen hebben een aandachtsspanne van ongeveer 1,5 minuut dus je moet als juf constant het tempo hoog houden en iets nieuws verzinnen... het was heel leuk om te zien hoe de kinderen genoten en hoe basaal de spelletjes kunnen zijn met muziek, maar ik heb bewondering voor de juf..!
Ik had ook een tentamen van Fins 4, dat ik waarschijnlijk wel gehaald heb. Dan ben ik afgelopen zondag naar de kerk geweest, waar ikzelf in mei moet zingen in een kerkdienst. Een klasgenootje van mij moest zondag zingen, dus ik heb even gekeken hoe het er daar aan toe gaat. Best interessant om een keer mee te maken!
Verder hebben we morgen een concert, van het Lied seminar met de Scandinavische componisten. Antti (pianist) en ik gaan 2 liederen opvoeren: Kesäyö kirkkomaalla (Fins) van Toivo Kuula en För vilsna fötter sjunger gräset (Zweeds) van Lars-Erik Larsson. Beiden heel mooie liederen en ik heb er veel zin in!
Morgen hebben we ook een extra lange les-in-lesgeven, waarbij mijn medestudente Irmeli en ik beiden onze studenten een half uurtje les gaan geven, en achteraf gaan we met elkaar en de docente Sirkku praten over hoe het is gegaan.
Dan heb ik vrijdag nog een presentatie, in het Fins... Spannend! En op vrijdag moeten we ook een opdracht inleveren voor Finland Close-Up. Ik heb dus nog even wat werk te doen, maar zaterdag komt Remco voor de 2e keer mijn kant op dus ik ben heel blij :-).
Dan komt binnenkort ook echt het verhaal van Riga, ik beloof het!





Nul reacties? Hoe is dat nou mogelijk. En dat terwijl je hebt gezwommen in het ijsmeer én met de wolf op de foto bent geweest!
BeantwoordenVerwijderenKoen heeft trouwens een vriendin die muzieklessen geeft aan peuters in Den Haag! Het lijkt me erg vermoeiend, maar voor de muzikale ontwikkeling van de kinderen waarschijnlijk wel goed?
Ziet er naar uit dat je flink aan het socializen bent daar! Hoop dat je veel plezier hebt nog in Finland, zeker nu je misschien al naar het einde toe gaat werken! Liefs uit Tanzania! Klaske