De week ervoor is er eigenlijk bijzonder weinig spannends gebeurd. Ik had zangles, les van het Liedseminar, heb ook gezongen in de groepsles, heb lesgegeven onder het toeziend oog van de docente en mijn medestudente (wat wel goed ging - de docente vond dat ik een goede manier van werken heb, dus hoera :-), en heb voor het eerst een hele les Fins 4 meegemaakt. Misschien moet ik dat Fins 4 nog even uitleggen trouwens: ik wilde graag een Finse cursus doen in de tijd dat ik hier ben, maar die zat vol en ik kon er met geen mogelijkheid meer bij. Toen ben ik naar Fins 2 gegaan dat aangeboden werd door Metropolia, maar ik was veel verder dan zij waren. Daarom werd ik uitgenodigd om naar Fins 4 te komen (Fins 3 wordt dit semester niet gegeven). Eigenlijk is het tijdstip van Fins 4 heel onhandig voor mij, omdat ik dan ook Finland Close-up heb, dus meestal kan ik maar een uurtje meemaken van de les, maar nu kon ik er de volle 2,5 uur bijzijn.
Verder heb ik nieuwe schoenen gekocht, omdat mijn (anderszins geweldige) Doctor Martens toch niet zo bestand bleken te zijn tegen de kou en de hopen sneeuw en ijs. Ik gleed vrij vaak (bijna) uit en kreeg in de dierentuin al na een half uur koude voeten. Nu heb ik een woest paar, van het soort dat ik anders eigenlijk niet zo snel zou kopen:
Goede, warme schoenen en extreem praktisch. En eigenlijk vind ik stieken toch ook best mooi!
Helaas is tijdens het passen van nieuwe schoenen één van mijn paarse Doctor Martens schoenen gesneuveld. :-( Mijn favoriete schoenen en al 6 jaar oud! Ik hoop stiekem dat hij nog gemaakt kan worden...
Op zaterdag ben ik samen met mijn goede Spaanse vriendin Romina naar een tweedehands (internationale) boekwinkel geweest, omdat daar een concert was! We gingen kijken en luisteren naar een fluitiste en een pianist, die Hindemith en Bartók speelden. Het was best een bijzondere setting, zo op een podiumpje in een boekwinkel! Romina kent de eigenaar, en toen ze hem vertelde dat ik zang studeer, werd ik direct uitgenodigd om in mei daar ook op te treden! En dit gaat ook gebeuren: na wat overleg met Antti, de pianist waarmee ik hier samenwerk, hebben we besloten daar op 18 mei liedrepertoire ten gehore te gaan brengen van het Seminar :-). Ik was niet bijster onder de indruk van de piano, moet ik wel zeggen: hij was vrij brak, maar het lijkt me een bijzondere ervaring om daar te zingen, omringd door boeken :-). Het is ook een vrij speciale boekwinkel, met veel buitenlandse boeken (ik móest van de eigenaar even kijken naar zijn plankje Nederlandse boeken, waar hij erg trots op was) en regelmatig lezingen, discussie-avonden, etc.
Het podium en de musici
De boekwinkel
Romina en ik
En vorige week dinsdag was het "Laskiaistiistai": de dinsdag van Laskiainen. De Finnen vieren hiermee het begin van de 40 dagen voor Pasen, zeg maar wat wij als Carnaval hebben. Alleen gaat het hier op een iets andere manier: het gekste kostuum is een overall en het attribuut bij uitstek is de slee. Het is een soort studentenhappening, waarbij studenten van alle universiteiten hier (Metropolia is een Hogeschool, dus wij waren niet vertegenwoordigd helaas) met een slee van een heuvel in een park afgaan. Verder is er nog een competitie die tussen de verschillende universiteiten gaat, waarvoor de studenten zelf een slee hebben gebouwd. Het gaat om de leukste en origineelste slee en ook dat de slee zo heel mogelijk beneden komt (denk ik). Eigenlijk een soort 'Ter land, ter zee en in de lucht' met slees!
De heuvel waar vanaf gesleed ging worden
De rij naar de top
Een bank als slee
De bank in actie
Één van de kanshebbers in de competitie: de slee van Technische Universiteit Aalto
Zo snel mogelijk komt er dus ook een verhaal over mijn weekje met Remco :-)!






























