Afgelopen vrijdag was er weer een editie van Finland Close-Up. We zijn dit keer in het Parlementsgebouw geweest en hebben gesproken met een politicus. Bij binnenkomst leek het net alsof we op Schiphol waren: we moesten allerlei spullen inleveren en door een poortje waarbij riemen en petjes als zeer verdacht werden beschouwd... Ook mochten we niets mee naar binnen nemen, alleen evt een camera (maar mijn camera zit in mijn telefoon, die niet meemocht, dus ik kon geen foto's maken. De foto's op deze blog van het interieur zijn gemaakt door mijn huisgenootje Monika).
Ik vond het gesprek met de politicus, Jani Toivola, eigenlijk erg leuk. Hij is best een markant figuur, was voorheen acteur en daarna presentator (hij hostte bijvoorbeeld de Finse Idols) en raakte door de ontdekking van het feit dat hij een halfbroer in Duitsland had, en via hem, een Keniaanse familie die ze gezamenlijk hebben bezocht, geïnspireerd om de politiek in te gaan om meer bij te dragen in zijn land. Hij was erg bevlogen en vertelde onder andere dat in Finland, de ministers een publiek telefoonnummer hebben dat door iedereen gevonden kan worden, zodat iedereen hen op elk moment zou kunnen bellen! Best apart. Ook de politiek zelf wordt erg transparant bedreven; iedereen mag bij alle vergaderingen aanwezig zijn als publiek (mits je door de veiligheidscontrole heenkomt, natuurlijk). We kregen een tour door het gebouw, dat ook interessant was en mooi; in 1931 was het af en is het in gebruik genomen.
Mijn favoriete onderdeel van het gebouw: een zogenaamde 'paternosterlift'. De liften gaan constant naar boven en beneden (de ene naar boven, de andere naar beneden) in een niet al te snel tempo, en het is een kwestie van erin springen en er op de verdieping waar je moet zijn weer uitspringen. Ik ben nog steeds erg verbolgen dat we het niet mochten proberen: het was helaas alleen bedoeld voor politici en werknemers in het Parlementsgebouw.
De zaal waar de zittingen gehouden worden. De langste speech die hier ooit gegeven is door één persoon, was meer dan 6 uur lang. Deze speech maakte deel uit van een vergadering die meerdere dagen heeft geduurd...
Het Parlementsgebouw.
Uiteraard bevinden zich in het parlementsgebouw ook twee sauna's, waar de politici en hun staf even lekker kunnen relaxen. Eventueel samen met de media, overigens, die ook vaste werkplekken hebben in het gebouw en gebruik mogen maken van de sauna's. Jaja, sauna is hier echt een ding, hoor! En terecht, mag ik inmiddels wel zeggen :-).
Na de excursie in het Parlementsgebouw brachten we nog een kort bezoek aan Kirjasto 10 ('Bibliotheek 10'). Dit is geen bibliotheek in de traditionele zin van het woord: er zijn eigenlijk maar bar weinig boeken te leen. Wat je er wél kunt lenen, zijn cd's, muziekinstrumenten, videocamera's en andere apparatuur, er is een podium dat je kunt huren en verscheidene oefenruimtes en opnamestudio's voor muzikanten, er is een eigen radiostationnetje waarvoor de klanten programma's kunnen maken, een vergaderzaal die je kunt boeken... Allemaal gratis, op vertoon van je bibliotheekkaart, die ook gratis is.
De "Vinylbar": een station om LP's om te zetten in CD's of andersom.
Op zaterdag zijn Monika en ik naar Korkeasaari Zoo geweest: een dierentuin op een eiland. Ik was hier al eens eerder geweest, maar dit keer was het extra speciaal omdat er een ijssculpturenwedstrijd aan de gang was! Vorige week hebben in het weekend deelnemers mooie ijssculpturen gemaakt, en dit weekend waren het koppels die streden om de eerste prijs.
Sommige van de dieren waren ook aanwezig, zoals deze tijger die hier letterlijk en figuurlijk ligt te 'chillen'
Mijn favoriete ijssculptuur van vorige week De "Wensstoel" van ijs
Lol in de sneeuw.
Het gebouwtje voor de tropische dieren. IJspegels :-D
Een gezellig huisje, waar we zo ongeveer naar binnen werden getrokken om op te warmen.
Monika en ik in het huisje Er konden ook worstjes gegrild worden in het huisje
Er wordt hard gewerkt aan de sculpturen
Er is zowaar een Nederlands team!
Uitzicht op Helsinki vanaf het eiland. De witte torentjes rechts zijn van de Tuomiokirkko, waarvan ik eerder foto's heb gepost. De bruin met groene torentjes aan de rechterkant (het zicht wordt enigszins ontnomen door een gelig vlak) zijn van de Russisch-Orthodoxe Uspenski-kathedraal.
Dan de 'warme ontvangst': op zondag ben ik naar mummi (uitspraak is overigens "moemmie", dus niet zoals ons woord "mummy") geweest, Katri's oma. Zij spreekt alleen Fins en het was op sommige momenten echt een uitdaging, hoor! Het probleem met Fins is voornamelijk dat het vocabulaire zo anders is dan dat wij gewend zijn. Dus als iemand iets zegt, moeten het eigenlijk exact woorden zijn die ik ken, anders kan ik er gewoon echt niets van maken, en zo héél veel woorden ken ik nog niet. Dus af en toe was het echt onmogelijk voor mij om mummi te begrijpen, en ik weet zeker dat ik haar ook vaak niet goed begrepen heb. Maar, we hebben alsnog best kunnen communiceren, ik begreep ook dingen wél en ik had een woordenboek bij me ;-), dus als het echt te lastig werd, zocht ik een woord op. Ik heb zo ook weer wat nieuwe woorden geleerd, dus al met al was het een goede ervaring voor mijn Fins. En mummi is heel lief, dus het was heel leuk om bij haar op bezoek te zijn! Zoals een echte oma betaamd heeft ze me volgestopt met eten, en we hebben pulla gebakken (zoete broodjes met een speciale smaak door de toevoeging van kardamom)! De variant die we hebben gemaakt is ook mijn favoriete soort: voisilmäpulla. Het is een bolletje met in de bovenkant een klontje boter en een schepje suiker. Andere varianten zijn bijvoorbeeld korvapuusti (een kaneelbroodje, sterk gelijkend op het soort dat je ook bij IKEA kunt krijgen) en laskiaispulla (gevuld met slagroom en jam, speciaal voor de feestdag 'Laskiainen', dat op hetzelfde moment is als Carnaval).
Mummi met de pulla voordat ze de oven ingaan
... En ik eindig deze blogpost met het eindresultaat :-). En ik weet nu hoe ik het zelf moet maken, zodat ik over een aantal maanden in Nederland niet verstoken hoef te zijn van pulla :-D.







Hee lieve meid!
BeantwoordenVerwijderenDie liften lijken me echt briljant! En nu een typische Josephine-vraag: hoe doen die politici en die journalisten dat in de sauna? Gewoon met z'n allen in adamskostuum naast elkaar opwarmen? Vreemd! En die broodjes moet ik echt eens proeven!
xx
Hey Josy! Wat leuk dat je schrijft! Ja, die liften zagen er erg cool uit! Ik heb op internet gezien dat het vaker voorkomt. Ik hoop dat ik ooit nog eens echt in één mag!
BeantwoordenVerwijderenEn ja, gewoon Adamskostuum hoor ;-). Men doet hier over het algemeen iets minder moeilijk over naakt dan bij ons in NL... Die pulla ga ik in Nederland ook nog wel maken, dus dat komt wel goed! Ik zie nu al een feestje met Fins thema aankomen... :-D