Deze week is ook weer snel voorbij gegaan. Na een relaxed weekend, waarin ook hard gewerkt werd overigens - het weekend is het enige moment in de week waarop je verzekerd bent van veel vrije oefenruimtes op school - begon er een interessante week. Ik ben begonnen met instuderen van het Finse repertoire voor de Liedklas, op het moment zing ik een paar prachtige liederen van Toivo Kuula. Echt een aanrader!
Verder hebben we onze tweede excursie gehad met Finland Close-Up: het Helsinki Music Center (Musiikkitalo, 'Muziekhuis')! Het centrum is gebouwd voor drie partijen: het Helsinki Radio Symfonieorkest, het Helsinki Philharmonisch en de Sibelius Academie (Conservatorium). Dit omdat de andere concertzalen in Helsinki te lijden hebben onder een zeer slechte akoestiek, ondanks de moeite die er in de ontwerpen is gegaan destijds (de andere muziekgebouwen: de Finlandia Hal en het Cultuurhuis zijn gebouwd door de beroemde Finse architect Alvar Aalto). In ieder geval staat de concertzaal in Musiikkitalo erom bekend een geweldige akoestiek te hebben, en dat hebben we live mogen aanschouwen! We zouden een repetitie van het Radio Orkest bijwonen, maar helaas - het orkest was al vertrokken toen we binnenkwamen :-( ! Alleen de pianosoliste (de repetitie was voor een pianoconcert van Chopin) was nog aan het spelen en inderdaad, die akoestiek loog er niet om.
De concertzaal van Musiikkitalo.
We hebben een tour gekregen door het gebouw en het design is heel mooi maar toch heel functioneel. Eenderde van het gebouw bevindt zich eigenlijk onder de grond. Dit was een criterium in het ontwerp, omdat de "Skyline" van Helsinki niet teveel beïnvloed mocht worden door dit gebouw: het mocht dus niet te hoog zijn. Daarom was de ontwerpen genoodzaakt onder de grond te gaan! Toch heb je niet echt het gevoel dat het onder de grond is, omdat er heel slim met het licht is gewerkt. Er zijn, naast de grote concertzaal, nog een aantal kleinere zalen voor concerten en een repetitiezaal. Het leuke is, dat alle zalen een thema hebben; zo is bijvoorbeeld de "Black Box" voor versterkte muziek en "Organo" voor orgelconcerten en Barok- en kamermuziek. Er staan 3 orgels in verschillende stijlen en stemmingen. Voor de geïnteresseerden een stukje van de website van Musiikkitalo over de orgels:
"The centrepiece of Organo Hall are the three instruments representing different styles: an Italian, meantone tempered, 9-stop organ dating from the beginning of the 18th century; a tempered, 29-stop Fosters & Andrews organ representing English Romanticism, from the year 1892; and a well-tempered, 26-stop Verschueren organ from 1994, built on the lines of the Northern German/Dutch Baroque organ tradition." (www.musiikkitalo.fi)
Ik vind het in ieder geval heel cool :-).
En over 'cool' gesproken... het is gemiddeld zo'n -5 tot -7 graden denk ik (en ik zie net dat we morgen richting de -10 dreigen te gaan..) en we zitten hier nog lekker in de sneeuw :-).
foto gemaakt door mijn huisgenootje Monika Kern
... En wat is er nou heerlijker dan na een koude dag bijkomen in de Finse sauna? :-)
We hebben er één in onze flat, hoe luxe kun je het hebben? En nog met een uitzicht ook want er is een raampje en de sauna is op de bovenste verdieping van de flat. Op maandag, woensdag en vrijdag is de sauna warm en dan zitten de mannen in het ene gebouw en de vrouwen in het andere (we hebben een A- en een B-gebouw in onze flat). Het is mogelijk om tussendoor even af te koelen in de sneeuw op het balkon, iets wat heftig lijkt maar in het niet valt bij de traditionele Finse gewoonte: tussen de saunabeurten door in een ijskoud meer springen, bij voorkeur in een uit het ijs gehouwen gat. Ik moet zeggen dat ik de tocht naar het balkon in mijn nakie nog niet heb aangedurfd - het lijkt mij dat je dit soort dingen rustig moet opbouwen. Ik durfde de laatste keer in ieder geval wel een heel koude douche aan, dat vond ik al heel wat..! Misschien ga ik het er komende week op wagen.
Iets waar veel mensen me al naar gevraagd hebben: of het hier ook heel donker is. Het antwoord is JA. De zon komt op het moment rond 8.45 op (toen ik hier net was, was het rond 9.15 dus het gaat zeker hard de goede kant op) en rond 16.00 wordt het weer donker. Ik moet zeggen dat ik hier eigenlijk niet zo veel moeite mee heb. Maar het weer is de afgelopen weken daarnaast continue grijs en grauw geweest. Zó grijs, dat het toch niet echt licht was. En daar heb ik wél heel veel moeite mee. Ik merkte dat ik nergens zin in had, veel moe was, een beetje down was... en gister was het ineens zonnig, en toen voelde ik me direct heel veel beter! Ik heb nog nooit eerder zó duidelijk gevoeld hoe belangrijk zonlicht eigenlijk voor ons is! Nou moet ik zeggen dat ik allang blij ben dat de sneeuw er is, want zonder de sneeuw is het helemaal een grauwe bedoening op het moment. Ik hoor van uitwisselingsstudenten die hier het eerste semester al waren, dat eind november en december heel moeilijk waren, omdat het al zo donker was, en er was ook nog eens geen sneeuw... de Finnen hadden, net als wij, een 'musta joulu', 'zwarte kerst'. Alleen voor hen is dit natuurlijk een iets uniekere situatie dan voor ons.
Maargoed, ik heb flink geprofiteerd van het mooie weer gisteren en vandaag en ben wat winterfoto's wezen maken in de stad :-).
Uitzicht vanaf station Pasila
Station Pasila
Het uitzicht vanuit het Conservatorium gistermiddag
Helsinki Rautatieasema (CS)
Bij Ben&Jerry's is men in de winter ook binnen welkom voor ijs
De Helsinki Market Hall (overdekte markt)
De Kathedraal/Tuomiokirkko rond 15.45
De stad is vergeven van dit soort sneeuwbulten, om te zorgen dat de paden enigszins begaanbaar blijven. Overigens hebben ze het zout strooien allang opgegeven: hier wordt er gestrooid met kiezelsteentjes.
De zee is bevroren..!! Nog maar net, maar zal mijn grote droom om op de zee te schaatsen dan toch uitkomen?
Zoals jullie zien is er al een waaghals aan de slag op het ijs. Ik vermoed dat het een visser is. We zijn nadrukkelijk geïnstrueerd tijdens ons oriëntatieprogramma op school, dat we zeker níet op het ijs moeten gaan als we alleen vissers zien - zij nemen hierin veel risico's en dat is niet zonder gevolgen: er verdrinken regelmatig vissers op deze manier.
Ik hoop dat jullie ervan hebben genoten. En ik las ook dat Nederland binnenkort ook koude temperaturen mag verwachten! Nouja, relatief koud ;-).