En wederom zijn er bijna 2 weken omgevlogen. Er zijn een aantal hoogtepunten te melden. Ten eerste had ik vorige week mijn eerste concert met mijn Finse koor, Audite! We zongen in de Organo-zaal in Musiikkitalo (zoals omschreven in deze post), in een concert van orgelstudenten en hn professor, waarbij er gebruik werd gemaakt van alle 3 de verschillende orgels in de zaal. We zongen zelf 2 stukken met orgel, 2 stukken met orgel en een zangsoliste en 1 stuk a-capella. Het ging goed, zelfs het stuk waar we allemaal een hard hoofd in hadden... En: Monika, Fritzi en Stash zaten in de zaal voor mij :-). Ik vond het heel erg tof dat ze er waren! En inmiddels kan ik melden dat ook Fritzi lid geworden is van Audite (ze had haar auditie vandaag)!
Vervolgens was op zaterdag dan de presentatie van onze Barokcursus. Het was de bedoeling dat we allemaal ons stuk uitvoerden, en iets vertelden over het 'prcoes' van de workshops, interpretaties die we gekozen hadden, etc. En tussendoor vertelden de docenten nog iets over de workshops en het gebruik van het lichaam en gebaren in de Barok voor het uitdrukken van de tekst. Het was een bijzondere ervaring, en de reacties van het publiek waren positief.
Zondag hadden we een leuk evenement hier thuis: ik organiseerde een "Dutch pancake Night" oftewel een maaltijd met Nederlandse pannenkoeken! Eline, mijn Belgische huisgenootje, had via haar moeder voor stroop en Nederlandse kaas gezorgd (mmmmmm, Nederlandse kaas... na 2,5 maand plastic Finse kaas beviel dat HEEL erg goed!). Alle huisgenootjes aten mee, Fritzi en Stash en mijn Nederlandse vriend Jeroen, die ook in Helsinki woont.
Ik heb ongeveer 2,5 uur in de keuken gestaan, maar het was het waard!
Geconcentreerd pannenkoeken bakken en tegelijk route-instructies geven aan de telefoon.
Stash, Fritzi, Jeroen, Eline, Raquel, Giulia en ik (of: hoe charmant eetfoto's zijn)
Dit keer met Monika ipv Raquel :-)
Verder ben ik deze week 2x naar de opera geweest! Op dinsdag hebben Monika, Stash, Fritzi en ik studentkaartjes gekocht voor "Rusalka": we hadden voor 10,00 heel goede plaatsen!
En het was sowieso een heel mooie opera. Niet alle zangers vond ik even geweldig, maar de Rusalka was in ieder geval heel goed en de enscenering was heel mooi.
Op de dinsdag overdag waren er op school opniew Masterclasses, dit keer van François Le Roux. Hij is een Franse zanger, en is in Helsinki voor zijn rol de opera "Pelléas et Mélisande" (Debussy). Hij gaf de Masterclasses zaterdag en dinsdag, en omdat ik zaterdag de uitvoering had van de Barokworkshop, kon ik er niet bijzijn, dus ik deed niet mee aan de Masterclass. Wel was het mogelijk te komen kijken, en dat heb ik de hele dinsdagmiddag gedaan. Het was erg interessant, en we hadden ook de mogelijkheid om even met Françoix te praten. Toen we het over Pelléas et Mélisande hadden, vertelde ik dat ik er heel benieuwd naar was, en toen kreeg ik spontaan een vrijkaartje voor de volgende avond aangeboden van François! Dus ben ik gisteravond opnieuw naar de opera gegaan! En het was SUPER. Het is een wat vreemde opera, maar zó mooi en dromerig, en de enscenering was heel erg mooi en sprookjesachtig... en álle zangers waren goed! En ik vond het heel bijzonder en heel lief dat ik zomaar een vrijkaartje aangeboden kreeg :-D.
Verder ben ik toch wel echt héél erg blij met mijn docent hier :-D. Ik heb heel veel geluk gehad!
Dan wilde ik nog iets vertellen over talen.
Zoals jullie weten, probeer ik zo goed en zo kwaad als het gaat Fins te leren. De afgelopen paar weken merkte ik bij mezelf dat ik een beetje een afkeer kreeg van de Finse taal. Het worstelen met de overweldigende regels omtrent de verleden tijd, en het me regelmatig in groepjes mensen begeven die de hele tijd Fins praten, maakte me ineens heel opstandig. Écht, mensen, het is heel onbeleefd om als groep in een taal te converseren die 1 lid van de groep niet begrijpt. Het geeft diegene het gevoel dat het de groep geen bal uitmaakt of diegene er wel of geen deel van uitmaakt en diegene zal uit angst om gespreken te verstoren ook niet zo snel over een onderwerp in het Engels beginnen. Het is iets dat ik, nu ik zelf uitwisselingsstudente ben, pas begrijp. En echt, ik doe mijn best om de taal te leren, maar ik spreek niet ineens van de één op de andere dag vloeiend Fins... En eigenlijk is het begrijpen nog het moeilijkst: de woordenschat van het Fins is zó anders dan die van Indo-Europese talen, dat men exact de woorden moet gebruiken die ik ken, anders begrijp ik er niets van (en het is me ook wel eens gebeurd dat er woorden gebruikt werden die ik ken, maar ik op dat moment niet herkende). Kortom, het is moeilijk (zelfs voor iemand die Oudiers heeft gestudeerd). Maar: na mijn realisatie dat ik Fins-moe was, kon ik het gelukkig vrij snel achter me laten en vandaag heb ik alweer een paar dappere pogingen gedaan tot Finse conversatie!
Wat overigens ook leuk is: de meeste van mijn lessen heb ik in het Engels, maar ik heb één vak in het Fins (Didactiek), mijn docent (Juha) heeft Frans gestudeerd dus die gooit er nog weleens wat Frans doorheen en de docent van de Lied-duo's (Juho, niet te verwarren met Juha) spreekt het liefst Duits met me, omdat hij veel in Wenen is. De lessen voor ons duo gaan dus als volgt: als Juho een opmerking voor mij heeft, spreekt hij Duits, als hij een opmerking voor ons samen heeft, spreekt hij Engels, en als hij een opmerking voor Antti (pianist) heeft, spreekt hij Fins. Misschien niet zo gek dus, dat ik soms spontaan Nederlands tegen hem begin te praten als hij wat tegen me zegt...































