maandag 5 maart 2012

Finser dan de Finnen

Ik heb jullie de vorige keer achtergelaten bij Laskiastiistai: de slee-happening. Inmiddels zijn we alweer anderhalve week verder, en kan ik terugkijken op een ontzettend leuke week met mijn vriend, hier in Helsinki! Ik kan haast wel zeggen dat we ons in bepaalde opzichten Finser hebben gedragen dan de Finnen hier...

We zijn op de eerste dag, woensdag, naar een museum geweest, het Ateneum museum (schilderijen). In het museum was een expositie te zien van Carl Larsson. Deze Zweedse schilder is voornamelijk bekend geworden om zijn huiselijke taferelen: zijn eigen familie en omgeving spelen de hoofdrol in zijn schilderijen. Het was een mooie tentoonstelling en ik ben gecharmeerd van Larsson's stijl. Aan de ene kant eenvoudig, maar aan de andere kant gedetailleerd - soms gebruikt hij deze verschillende stijlen binnen één schilderij. Aanrader!
In de avond hebben we geprobeerd het recept van mummi te reproduceren van de pulla. En het resultaat was succesvol en talrijk; nog steeds heb ik een aantal in de vriezer liggen... :-)

Op donderdag stonden we veel te vroeg weer op om naar Tallinn te gaan! De boot vertrok om 8.00 en de incheck moest ongeveer een uur vantevoren, dus dat was even doorbijten. 

Uitzicht vanaf de boot. Remco zei dat het net leek alsof we op de Noordpool waren.


Na een reis van 3 uur kwamen we aan in Tallinn. Helaas was het weer daar beroerd, kan ik gerust stellen. Het was rond de 0 / +1 graden en alle sneeuw die er lag was aan het smelten... het was één grote puinzooi. Ook regende het de hele dag natte sneeuw. Daarom heb ik ook niet echt foto's gemaakt van de oude binnenstad - die anders toch heel fotogeniek is. Om een beeld te geven, hier een paar foto's van afgelopen zomer:



We hebben alsnog wel een heel gezellige dag gehad, hoor. We hebben lekker rondgebanjerd in de stad, in de soms gladde, soms zeiknatte straten (maar: de nieuwe schoenen konden het allemaal aan en zijn bij dezen goedgekeurd!!) en gelunched in een 'Middeleeuwse' taveerne waar we voor 1 euro elandsoep en pasteitjes konden eten (met vlees, groente of appel) en er voor 2 euro glühwein bijkregen. 
Dit geheel werd uitgebaat door een gezellige mevrouw, die niet op haar mondje gevallen was en steeds als ze de prijs noemde als iemand wilde betalen, eraan toevoegde "maar het is nooit erg om meer te geven!"


  Een paar sfeerimpressies van de Taveerne.

Toen het ons buiten te koud en te nat werd, zijn we een winkelcentrum binnen gegaan. Verder weinig noemenswaardig, maar ze hadden het best leuk aangekleed: 

 Een restaurant
 
De Leeuwenkoning gaan kijken in 3D in het Ests was ook nog een optie geweest voor de regenachtige middag...

Om nog iets écht Fins te doen, hebben we zowaar een beetje meegewerkt aan het Dranktoerisme naar Estland. Alcohol is in Finland ontzettend duur, en veel dranken zijn alleen bij de slijter verkrijgbaar, en niet bij de supermarkt, zoals bij ons. Als je in een bar cider bestelt, of de hier populaire "longdrink" (gin met grapefruitsap), ben je voor een (groot) glas al gauw 6,00 kwijt. Geen wonder dus dat het voor de Finnen lucratiever is om met de boot naar Tallinn te gaan, en daar een zooi drank in te slaan. Sommigen komen de haven nauwelijks uit; ze kopen hun drank op de boot of in de slijter vlakbij de haven, en wachten onder het genot van een drankje (of 20) tot de boot weer terugvaart, waar ze dan stomdronken op verschijnen...
Wij hebben het bescheiden gehouden. De vangst was een paar blikjes cider en een fles Estse kruidenlikeur. Die likeur smaakte best goed. Maar ik moet bekennen dat ik eigenlijk meer een Chocoladetoerist was, want in mijn enthousiasme om eens Estse chocola te proberen, heb ik me misschien een beetje laten gaan.... 

Chocolade en drank

 Onze boot        
             
Op de terugweg was het ineens wél mooi weer
 
Op vrijdag hebben we een beetje in Helsinki rondgestruind en lekkere chocolaatjes geproefd in de Stockmann, een heel groot warenhuis dat nog het beste te vergelijken is met de Bijenkorf. Ze hadden een chocolade- en koffiedemonstratie, waarbij er afgevaardigden waren van allerlei bedrijven die iets met chocolade of koffie of koffieapparaten te maken hadden. De meest bekende, en volgens mij ook beste, chocolade hier in Finland is van Fazer, en daar was ook een standje van aanwezig. 
In de avond hadden we mijn goede vriendin Romina op bezoek! We hebben zelf pizza gemaakt, en Romina verblijdde ons met een heerlijke carrot cake, die we helaas zijn vergeten te fotograferen :-(.
 
Romina en Remco met de pizza

Onze zaterdag begon weer bijtijds, met een soort-van-Finse activiteit: een Vlooienmarkt. Finland is niet het meest goedkope land en eigenlijk de enige plek om nog eens iets écht goedkoops te vinden, is een vlooienmarkt of tweedehandswinkel. Het gaat er soms heftig aan toe, met van die graaiende mensen enzo, maar ik ben er nu al een paar keer geweest en steeds met iets leuks thuisgekomen voor 1 of 2 euro. 's Middags hebben we lekker gezwommen en gesauna'd ("saunoa" is in het Fins een werkwoord, wat betekent "naar de sauna gaan" of, zoals ik prefereer: "saunaën") en 's avonds hebben we ons wederom in een Finse activiteit gestort: Karaoke. We ginen samen met een paar andere Uitwisselingsstudenten: Fritzi uit Duitsland en haar vriendin, die op bezoek was en Stash uit Slovenië die in het appartement naast mij woont. We wilden eigenlijk de "Hevi" karaoke doen, maar belandden wederom in Satumaa, de bar waarik al een paar keer eerder geweest ben, en het Hevi-aanbod viel een beetje tegen. Toch wel weer lekker even gezongen, en het was een heel gezellige avond. 

Op zondag hadden we een sportieve dag: voor het eerst van mijn leven ben ik wezen cross-country skieën (langlaufen)! Het was prachtig weer en we zijn op aanraden van Katri's ouders naar Espoo gegaan, naar een centrum daar waar we alle benodigdheden konden huren en in een prachtige omgeving konden skieën (of stuntelen). Ik vond het echt heel leuk om te doen, al ben ik in het begin wel een aantal keer gevallen. Maar dat wat grotendeels mijn eigenwijsheid omdat ik een heuvel op wilde gaan waarvan Remco zei dat we er nooit tegenop zouden komen :-P. Het is wel gelukt, maar met een paar valpartijen dus... 

Ziet er best professioneel uit...toch?

 Mooi landschap

 We hebben het overleefd, zonder gebroken botten nog wel :-)
 
Na het skieën hebben we meer dan een half uur op de bus staan wachten, omdat er geen bordje met tijden hing... En zo kwamen we verkleumd aan bij Katri's ouders, waar we uitgenodigd waren om langs te komen. Het was dan ook een aangename verrassing dat de sauna warm was! We kregen eerst wat te eten: rendierpiirakka (piirakka is een soort taart, waarvan heel veel soorten bestaan die hartig of zoet kunnen zijn). Daarna lekker de sauna in. Nu ik wat meer 'sauna-ervaring' heb, merk ik het verschil wel met de sauna in mijn flat. Die is namelijk electrisch verwarmd, en de sauna bij Katri's ouders met hout en vuur - is lekkerder. Het was erg fijn en we hebben een gezellige avond gehad met Katri's ouders :-).

Maandag was onze laatste echte dag samen, en ik heb Remco mijn school laten zien. Verder hebben we nog een gezellige middag en avond gehad in de Cable Factory (zie mijn blog van 3 februari), de stad, het Muziekgebouw en thuis. Ik heb in de stad mijn eerste Finse kookboek gekocht :-), zodat ik alle lekkere dingen die ik hier eet, nog eens na kan maken in Nederland (al zal rendier misschien wat moeilijker te vinden zijn in Utrecht...). Meteen nog een motivatie erbij om te studeren voor mijn Finse lessen, zodat ik het boek ook daadwerkelijk kan lezen :-).

Op dinsdag moest Remco helaas weer vertrekken... en in de rest van de week is er weinig spannends gebeurd. Ik had lessen en een repetitieweekend met het koor (misschien vertel ik daar in een latere post nog wel over, dit begint allemaal alweer vrij lang te worden). Nog één ding dat het vermelden waard is: ik drink op het moment thee uit mijn eigen Arabia Helsinki Design Capital of the World mok:


Ik vind het heel bijzonder om een speciale mok te hebben, die maar een jaar lang verkrijgbaar is, namelijk het jaar dat ik hier studeer, waar gebouwen uit Helsinki op staan en de zee :-).

4 opmerkingen:

  1. Hoi Iris,

    Ik reageer lang niet op al je blogs, maar ik wil even zeggen dat ik geniet van je verhalen. Je schrijft leuk en door de vele foto's krijgen we echt een mooi beeld van je leven daar. :) Ik word bijna jaloers van alle mooie plaatjes en de chocola ;-), maar ik ben ook blij dat het hier niet meer vriest. :P
    Dit weekend gaan we trouwens met Medusa (nou ja, de helft) naar Gent, dus ook wij zijn even lekker weg.
    Geniet van je tijd daar en ik zie uit naar je volgende blog!
    Liefs,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Paula!

    Wat leuk dat je schrijft, dank voor je bericht! Leuk om te horen dat je trouw leest, en dat je ervan geniet! :)
    Het weer is deze week tot nu toe echt heel erg mooi geweest, en iedereen zegt hier hoopvol dat de lente nu écht aan het komen is (ook al is het nog steeds -5 en ligt er nog veel sneeuw.... komende nacht wordt het weer -14 volgens de weersite). Ik hoop dat jullie een supertijd zullen hebben in Gent, maar als ik terugdenk aan Berlijn vorig jaar moet dat wel lukken! Veel plezier :)

    Liefs,
    Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve meid,

    Wat een mooie verhalen! Gezellig dat Remco is geweest!

    Liefs!
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heeey Josephine!

    Bedankt voor je comment! Het was heel fijn dat Remco er was :). Ik zal je binnenkort terugmailen over de Reisco - ik ben nog op zoektocht naar de begroting ;). Het staat in ieder geval niet op mijn laptop, maar misschien ergens anders dus ik kijk nog even. Veel plezier in Gent komend weekend! :)

    Liefs,
    Iris

    BeantwoordenVerwijderen