woensdag 4 januari 2012

Aankomst en eerste dag

Ondanks het slechte weer en andere uitdagingen (kapotte band bij de Security check-in, waardoor ik alleen met enig voordringen nog net mijn vlucht haalde!), ben ik gister veilig en wel aangekomen in Helsinki om 17.00 (Finse tijd). Veel Finser hadden mijn aankomst en avond eigenlijk niet kunnen zijn: ik werd verwelkomd met een laagje sneeuw en en warme ontvangst van mijn Finse vriendin Katri, die ik ken vanuit Utrecht (zij is op uitwisseling op mijn school en is nu in Finland vanwege de Kerstvakantie) en haar familie. 's Avonds heb ik kennis gemaakt  met Katri's mummi (oma), alwaar ik alvast mijn beste (karige) Fins moest opzetten omdat zij geen andere talen spreekt. Gelukkig kon Katri een beetje tolk spelen. Verder hebben we daar heerlijk genoten van een glaasje Glögi (een soort glühwein, maar dan zonder wijn maar gemaakt van sap en kruiden) en na afloop zijn we bij Katri thuis in de sauna geweest! 

Vanmorgen moest ik vroeg richting de Oriëntatiedag van Metropolia. Ik verdwaalde hopeloos met een onduidelijke kaart en heb uiteindelijk 45 minuten door de inmiddels zompige smeltende sneeuw moeten ploeteren, terwijl het een eindje wandelen van 10 minuten had moeten zijn. Mijn sokken zijn nog de hele dag nat geweest (morgen extra sokken aan en mee, en proberen niet steeds in sneeuwplassen te stappen). Maar verder was het een goede dag met veel informatieve praatjes van allerlei coördinatoren en de ontdekking dat er nóg een Nederlandse student, van mijn school nota bene, aan Metropolia gaat studeren! Geen muziek trouwens; in de klassieke muziek-afdeling ben ik de enige en er is nog één andere muzikant, van de jazz- en popafdeling.

Bij de Introductiedag ben ik ook alvast 2 van mijn huisgenootjes tegengekomen, en vanmiddag ben ik op mijn kamer aangekomen. Ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt: het is een degelijke kamer, niet al te groot maar ruim genoeg, met wat standaard meubilair (bed, bureau, garderobekast, boekenkastje, leunstoel). Verder zijn er 2 toiletten, een badkamer en een keuken, en natuurlijk de kamers van de andere 5 mensen. En: er is op de bovenste verdieping een sauna :-). 

2 opmerkingen:

  1. I am glad to hear that you're safe & happy! with a little help of my google translator friend, I will be following your adventures! All th ebest aand have fun!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Ksenija! So nice of you to stop by :). I will consult the same friend for your Serbian blog, I suppose! Thanks for your comment.

    BeantwoordenVerwijderen