In het kader van mijn culturele ontwikkeling hier, ben ik gister naar een concert op school geweest, waarin één van de pianodocenten (ook één van de Liedklas-docenten) met een sopraan liederen van Sibelius ten gehore bracht. Het speciale aan deze sopraan is, dat ze ófwel 75, ófwel 76, ófwel 80, ófwel 83 jaar oud is. Iedereen die mij haar leeftijd vertelde zei iets anders, maar duidelijk is wel dat het bijzonder is dat iemand op die leeftijd nog optreedt, laat staan met zo'n programma want het zijn best zware liederen! En ik moet zeggen dat het een bijzonder indrukwekkend concert was: ik teken ervoor hoor, om nog zo te kunnen zingen als ik zo oud ben! En om het fysiek nog aan te kunnen om een concert te geven van een uur en een kwartier zonder pauze... Ik heb haar na afloop ook ontmoet en het leek me een bijzonder mens. Onze pianodocent heeft ook zeer mooi gespeeld overigens.
Na afloop zijn we nog in een bar beland om na te praten en daar heb ik weer wat meer studenten van Metropolia ontmoet, vooral pianisten, dus dat was erg leuk :-).
Iets anders waar ik het nog niet over gehad heb, zijn de Presidentsverkiezingen. De strijd is hier in volle gang, en er staat bij het station nu continue een stel kraampjes met mensen die ons flyers in de handen duwen. Ik merk dat er bij de studenten hier een voorkeur is voor Pekka Haavisto, één van de 2 kandidaten waarop de Finnen kunnen gaan stemmen. Hij is van de "Groenen", hecht belang aan cultuur en milieu en zou tevens de eerste homoseksuele president kunnen worden. Zijn opponent is Sauli Niinisto, van de Conservatieven. Een andere, veelbesproken partij is de partij van de "Ware Finnen", die behoorlijk nationalistisch van aard is. Maar deze partij is dus al uitgeschakeld voor deze verkiezingen. De verkiezingen zijn op 5 februari en dan zal duidelijk worden voor welke nieuwe president Tarja Halonen, de huidige presidente, plaats zal moeten maken. Ik moet zeggen dat ik verder eigenlijk bar slecht op de hoogte ben van de politiek hier - gelukkig hebben we over een paar weken met Finland Close-up een les over Finse politiek! :-)
Pekka's kraam bij het station.
We kunnen ook koffie (kahvi) krijgen van Pekka. Al betwijfel ik op dit uit zijn eigen zak betaald wordt :-P
Ook heb ik vandaag nog een paar foto's gemaakt. Het is op het moment -19, vanmiddag lag de temperatuur rond -10 en ik heb even een wandelingetje door de wijk gemaakt. Aangezien onze wijk niet zo mooi is, heb ik daar weinig beelden van eigenlijk ;-), maar ik wilde toch de volgende twee foto's even laten zien:
Nog een uitzichtsfoto vanuit het Conservatorium. Gewoon omdat het er zo prachtig uitzag vanmiddag!
Tijdens mijn wandeling vond ik dit huis, met deze ijspegels!
OK - dan is het nu toch echt tijd voor mijn Finse liedtekst: Kesäyö Kirkkomaalla ('Zomernacht op het Kerkhof'). Niet de meest toepasselijke tekst voor dit weer...!




Geen opmerkingen:
Een reactie posten