Woensdag was mijn introductie op het Conservatorium. Als je denkt, dat je dan een duidelijk rooster krijgt, met al je vakken erop, in een overzichtelijk schema, kom je nogal bedrogen uit. Als je iets wilt, moet je het meeste toch zelf doen, blijkt ook hier maar weer. Mijn coördinatrice moest op het moment suprême nog opzoeken welke vakken in ook alweer wilde doen, de roosters daarvan van internet halen (maar uiteraard deed de Metropolia-pagina het niet op dat moment, dus er moesten telefoontjes gepleegd worden naar mensen die niet opnamen) en er moesten nog een pianodocent en een pianist voor de Liedklas voor me gezocht worden. Uiteindelijk kwam het erop neer dat ik zelf een aantal docenten moest mailen. Maar gelukkig is de coördinatrice erg aardig en behulpzaam, en alle docenten die ik heb ontmoet tot nu toe ook, dus het is allemaal geen probleem.
Op woensdag heb ik dan ook eindelijk mijn hoofdvakdocent ontmoet. Hij is van de Oude Muziek-afdeling. De ontmoeting was overigens ook puur toeval, we kwamen hem tegen in de bibliotheek tijdens de tour door het gebouw, en ik heb met hem gelunched. Ik krijg 2x 45 minuten in de week les van hem, en ik mag zowel oude muziek als andere muziek doen bij hem - wat ik maar wil! Ik ben heel blij dat hij hierin zo flexibel is, en dat ik waarschijnlijk (hopelijk) het beste van beide werelden ga krijgen: meeprofiteren van zijn kennis over Barokmuziek, maar toch een breed repertoire opbouwen. Hij lijkt me daarnaast ook nog eens ontzettend aardig, al heb ik al wel van medestudenten gehoord dat hij heel streng is als het gaat om op tijd komen! Maandag heb ik mijn eerste les van hem. Dit weekend nog maar even goed oefenen :-).
Gister had ik mijn eerste echte les, en dit was gelijk een soort vuurdoop: mijn eerste les in het Fins! En geen makkelijke om mee te beginnen: een soort fysiologische les over spieren van het hele lichaam, waarvan ik soms de Nederlandse woorden al niet weet, laat staan de Finse... Maar het was een leuke les met wat oefeningen, en ik heb er alvast een aantal zangers ontmoet. Ik heb me ook voorgesteld in het Fins, en iedereen was danig onder de indruk van mijn vaardigheden (al moet ik zeggen, dat iedereen hier al snel vindt dat je goed Fins spreekt als je eens iets probeert! :-) Dat is natuurlijk ontzettend leuk en motiverend. Ook heb ik gesproken met de docente over de invulling van mijn lessen in lesgeven (methodiek): ik krijg binnenkort een leerling! En het is een man... voor mij de eerste keer dat ik een man lesgeef, spannend! En hier worden de methodieklessen zó ingevuld, dat de docente en mijn andere medestudente, een uitwisselingsstudente uit Estland, er bijzitten als ik lesgeef. Nog spannender!
Wat ik nu al mis aan het Utrechts Conservatorium, is het systeem om lokalen te reserveren om te studeren. Hier is dat alleen mogelijk als je met iemand repeteert, en als je lesgeeft. Verder moet je maar gewoon naar school gaan, langs de lokalen lopen en hopen dat je ergens inkunt. En er zijn veel te weinig lokalen voor iedereen die wil oefenen. 's Middags zitten er rijen mensen te wachten voor de lokalen. Tot nu toe blijkt dat het 's ochtends wel te doen is, vooral vóór tienen, in de weekenden is het rustig en het schijnt 's avonds ook wel OK te zijn... maar ideaal is het natuurlijk niet, om 's middags in principe niet te kunnen studeren...
Gisteravond ben ik wezen kijken bij een koor, bestaande uit zang-/muziekstudenten, professionele musici en gevorderde amateurs. Ik heb ook meteen auditie gedaan, en ben aangenomen! Ik wilde dit doen om te compenseren dat ik in Nederland een semester Zangerskoor mis. Metropolia heeft zelf geen koor, dus ik werd verwezen naar dit koor. En ik moet zeggen, ik vond het heel erg leuk! Het ziet ernaar uit, dat ik wederom in een ontzettend leuke en warme groep terecht ben gekomen, na mijn vertrek bij Studentenvrouwenkoor Medusa afgelopen december. En de traditie van koor op donderdagavond wordt nog even voortgezet... :-)
Het eerste concert met het koor in maart klinkt ook veelbelovend: Bach Cantates met één van de beste Barokorkesten van Finland!
Het weer is hier de laatste dagen erg belabberd geweest. Veel regen, temperatuur rond en boven nul, alle sneeuw smolt en het was een grote puinzooi. Gelukkig sneeuwt het nu alweer, het het schijnt dit weekend nog meer te gaan sneeuwen en weer koud te worden: -7 graden, maandag zelfs -11. Als het dit weekend een beetje mooi wordt, ga ik eens wat foto's nemen in de stad om hier te posten :-).
Wow, lijkt me wel even wennen allemaal, maar het klinkt ook erg goed! Leuk dat je weer bij een koor zit! En respect van die les in het Fins hoor :) Veel plezier! Liefs
BeantwoordenVerwijderenBarok; wat goeeeed! Dat kan Ensemble Caniad zeker bekoren =)
BeantwoordenVerwijderenGrappig dat je nu ook al een leerling hebt; wel raar met allemaal mensen erbij idd.. You can do it :)
Veel plezier met alles, en ben benieuwd naar je les van maandag!
Hou je haaks.
Zikke doen, Gerrie xD